Glade signalstoffer - Oxytocin.

Kærlighedshormonet - Eller bare oxytocin, som nemlig er meget mere end et "kærlighedshormon", er kroppens lille hjælper til at opnå dyb velvære, forbundethed & glæde: Det hjælper os b.la. med at øge vores smertetærskel, sænker blodtrykket & stress-hormoner, har en dæmpende effekt på angst, & giver os mulighed for at mærke større omsorg for vores medmennesker.


Faktisk er alt nærvær, sund opmærksomhed & omsorg imellem mennesker med til at fremme vores oxytocin niveau, som efterfølgende hjælper os i en tilstand hvor vi kan være endnu mere i sund kontakt. For når nervesystemet slapper af, som det gør når vi oversvømmes af oxytocin, er vi i bedre stand til at være til stede i relationer, fremfor når vi er anspændte & f.eks. fanget af stress, angst m.m.


Desværre er det ikke alle, som har sunde, tillidsfulde relationer, hvori signalstoffet kan få lov til at blive aktiveret - Hvis vi har udfordringer & traumer mht. at indgå i sunde relationer, vil det også kræve noget indre arbejde for at forløse de forsvar, så kroppen kan læne sig helt ind i berøring eller kærlig øjenkontakt fra et andet menneske.


MEN(!) heldigvis kan vi også sætte det i gang via meditation, afspændings øvelser, ved at vende vores fokus indad & gøre noget som vi virkelig N Y D E R - Måske bare at sidde i solens stråler & mærke varmen sprede sig.


Jeg oplever ofte i min praksis, at klienter som afslutter deres session på briksen, hvor der blidt arbejdes med nervesystemet, går ud af døren med større ro & afslappethed: Når vi mødes lige dér, hvor kroppen kan få lov til at læne sig ind i noget, er vi nemlig godt på vej til at lade nervesystemet få en bid af det skønne "kærlighedshormon"...


Hvad vil du gøre i denne uge, hvis du skal hjælpe dit oxytocin niveau lidt på vej? Er der noget som bremser dig i, at gøre det?

4 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle