top of page

Støtte til dit nervesystem.

Har vi traumatiske oplevelser med os, er kroppens nervesystem blevet rystet.

Det tager tid, at hjælpe systemet på vej igen, hvis vi i længere tid har levet med et dysregulereret nervesystem.


I sidste ende kan vi ikke gøre det selv.

Vi er hard-wired til at have brug for andre, men vi kan dog gøre visse ting selv & hjælpe systemet på vej mod mere fleksibilitet. Ligeledes kan vi have brug for rum til os selv - Rum uden andre til at tjekke ind. Mærke. Sanse. Bevæge. Dette kan du selv gøre:


Bruge åndedrættet: Et optimalt, funktionelt åndedræt bevæger sig via dit diafragma.

Åndedrættet påvirkes af de følelsesmæssige & kropslige tilstande vi er - Men vi kan også påvirke vores tilstande ved bevidst at bruge åndedrættet & dermed støtte vores nervesystem til at regulere.

Indåndinger gennem næsen, med lukket mund, langsomt. Udåndinger laves længere end indåndinger.


Tjek jævnligt ind med kroppen: Det er vigtigt, når vi øver os i at regulere & støtte vores nervesystem, at vi jævnligt stopper op & tjekker ind med kroppen.

Vi må bevidstgøre dets sansninger, for at hjælpe os selv på vejen mod heling. 

Stop op flere gange i løbet af dagen, mærk efter: 

Hvad sker der i kroppen lige nu?

Hvordan er mit åndedræt?

Kan jeg mærke mine fødder, hænder, arme osv.

Er der noget min krop har brug for?


Bevidst bevægelse: Bevidst bevægelse handler om at mærke bevægelserne du laver.

Mærke fødderne på jorden, når du går. Sanse impuslerne når du danser. Mærk strækket når du laver yoga osv.

Brug gerne lidt tid på, at lave bevidst bevægelse.

Det behøver ikke være længe: Respektér hvad du kan rumme af tid. 2 min. er også okay.


Kontakt/Forbindelse: Vi næres i den grad af forbindelse. Kropskontakt. Følelsesmæssig forbindelse. Kontakten kan være til andre mennesker; En terapeut, partner, ven(inde), mor/far osv. 

Men det kan også være til et kæledyr.

Forbindelse til andre støtter forbindelsen til dig selv.

Reguleringen i andre støtter selvreguleringen i dig via co-regulering.


Basale behov: Vores nervesystem har, ligesom alt andet i kroppen, brug for de helt basale behov opfyldes. Vi har brug for at sove, for næring (vitaminer, grøntsager, sundt fedt, sol, skære ned på koffein osv.), væske.

Vi har brug for at holde pauser, give systemet en pause, uden nogen former for stimulanser, for at kunne restituere & støtte vores kloge nervesystem.



Kroppen gør hvad den kan for at beskytte dig.

Men det er dit ansvar at lære den, at finde ro & styrke igen. Hver dag.

Velvidende at det kan se forskelligt ud, fra dag til dag. Med nænsomhed & tålmodighed!

Det tager tid at skabe tryghed & tillid til kroppen igen.



3 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page